اخبار و مقالات, مقالات

جایگاه ایران در صادرات فرش ماشین

فرش ماشینی و دستباف ایرانی

نماد فخر و تجمل هر خانه است و واردکنندگان آن از بزرگان و سران کشورها محسوب می شوند. همانطور که بازار فرش دستباف ایرانی در دنیا بسیار پر رونق است.

فرش ماشینی ایرانی نیز با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا خود را هم پایفرش دستباف در جهان به رخ می کشد و با طرحها و نقوش زیبا سلیقه های بسیاری را به خود جلب کرده است. و جزو ۵ صادر کننده برتر دنیا بعد از چین، ترکیه، هند و بلژیک در این صنعت می باشد. تا قبل از سال ۱۹۷۹ میلادی که اهمیت فرش به عنوان کفپوش به سالهای بعد آن نمی رسید واردات آن در رتبه بعد از کشور هندوستان از نظر کمیت قرار داشت ولی همیشه از نظر کیفیت و طرح و نقش در صدر جهان بوده است و تا قبل از تحریم ها تامین کننده ۹۰٪ از فرش مورد نیاز کشور آمریکا بوده. ولی امروزه دو کشور هندوستان و چین روی هم قادر هستند ۷۰٪ از بازار آمریکا رو به خود اختصاص دهند. و البته اصالت وکیفیت و زیبایی فرش ماشینی ایرانی باعث شده هیچ تحریمی نتواند مقابل نماد پر قدرت اصالت ایرانی را بگیرد از اینرو فرش ایرانی راه خود را به بازار اروپا بیشتر از پیش ادامه داد و همچنان پر قدرت در بازار بین المللی فعالیت دارد. استفاده از تکنولوژی روز دنیا و بافت فرش با به روزترین ماشین آلات موجود، سبب تولید با کیفیت ترین و بهترین فرش ماشینی دنیا شده است.

شرکت فرش الماس کویر با همت و تلاش و درایت مدیران خود توانسته جزو اولین تولید کنندگان فرشهای ۱۵۰۰ شانه در دنیا باشد  و این در حالیست که بسیاری از کشورها هنوز در حال تولید فرشهایی با شانه و تراکم پایین هستند.فرش الماس کویر با توجه به اینکه فرش را نماد مردم ایران دانسته با حفظ کیفیت و مرغوبیت در امر تولید و تکمیل فرش، تمام تلاش خود را به کاربسته تا بتواند بهترینفرش ماشینی را چه در بازار داخلی و چه در عرصه بین الملل ارایه دهد.

چه کنیم فرش ایرانی در صدر پنچ کشور نخست صادر کننده باشد؟ از دیرباز طرحها و نقشه های فرش ماشینی ایرانی

برگرفته از عقاید، سنت و مذهب ما ایرانیها بوده و اگر چه تنوع و زیبایی محصور کننده ای دارند ولی خیلی از آنها با سلیقه جهانی همخوانی نداشته ودر بازار جهانی خریدار ندارند. همانطور که می دانیم در دنیای مدرن سلیقه و نیاز مردم به سرعت در حال تغییر است. پس اولین قدم شناسایی نیاز و سلیقه خریداران خصوصا متقاضیان خارجی ست که فرهنگ و سبک زندگی متفاوتی نسبت به ایرانیان دارند.اینکه تولید کننده نتواند نیاز مشتریان را شناسایی و متناسب با خواسته آنها تولید کند در بازار پررقابت فرش در دنیا عقب خواهد ماند. از اینرو شرکت فرش الماس کویر که تنها تولید کننده فرش ماشینی در جنوب شرق کشور است ودر قسمت صادرات پرقدرت عمل می کند و محصولات خود را به بیش از ۱۴ کشور دنیا ( چین،روسیه ، عمان، قطر، لبنان، موریتانی، امارات متحده عربی و….) صادر می کند اینبار با همکاری کشور فرانسه با توجه به طرحهای مورد پسند مردم دنیا و سلیقه روز، فرش الگانت خود را به بازار جهانی معرفی کرد که مورد توجه بسیاری از کشورها واقع شد. البته تغییر سبک زندگی در داخل کشور نیز موجب شده که فرش های پست مدرن جای فرش های دستباف را بگیرند البته سلیقه ی مردم ایران نیز با سلیقه جهانی در حال همسو شدن است از اینرو وقتی متقاضیان چه در داخل و چه در خارج سلیقه شان هم سو باشد عرضه و تولید بیشتر خواهد شد. ایران با بهره گیری از برترین تکنولوژی روز دنیا در بافت فرش ماشینی نسبت به کشورهای رقیب و تولید فرشهایی با تراکم و شانه ی بالا این پتانسیل را داراست که سکوی نخست صادرات را از آن خود کند. تبلیغات گسترده و شرکت در نمایشگاههای بین المللی و مطالعه درباره سلیقه ی جهانی و حمایت مسولین از بافندگان فرش ماشینی، ایران را قادر خواهد ساخت که به برترین صادرکننده فرش ماشینی دنیا مبدل شود.
به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات غیر نفتی کشور بدون میعانات گازی در سال ۱۳۹۵ به ارزش ۳۶ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار بوده که سهم صادرات فرش و صنایع دستی ۳۷۴ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۴ از لحاظ ارزشی ۵/۱۲ درصد افزایش داشته و از لحاظ وزنی ۳/۱۸ درصد کاهش داشته است. میزان صادرات فرش و صنایع دستی در سال ۱۳۹۵ از لحاظ وزنی ۱۰ هزار تن و در سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۲ هزار تن بود که نشان از کاهش وزنی صادرات در سال ۱۳۹۵ را دارد اما از لحاظ ارزشی میزان صادرات در سال ۱۳۹۵ به میزان ۳۳۲ میلیون دلار بود که در سال ۱۳۹۵ با افزایش ۵/۱۲ درصدی به ۳۷۴ میلیون دلار رسید. از این رو صنعت فرش در ایجاد اشتغال نقش بسزایی در کشور داشته و باید بیش از پیش مورد توجه مسولان قرار گیرد تا با حمایت از این صنعت کمک به ارتقای آن در سطح جهانی کنند. صنعت فرش ماشینی در تولید و داشتن دستگاهها و ماشین آلات مناسب وکافی برای تولید مشکلی ندارد فقط باید بسترهای لازم برای بازار فروش فراهم شود. یکی از بسترها بر پایه ی نمایشگاههای تخصصی ست که تولید کنندگان بتوانند آخرین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند.

شرکت فرش الماس کویرتا به امروز همیشه در تمام نمایشگاههای داخلی و خارجی پر قدرت حضور بهم رسانده و هر بار با توجه به سلیقه روز مردم داخل و خارج از کلکسیونهای جدید خود رونمایی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *